*our LOVE journey*

Daisypath Next Aniversary Ticker

Monday, May 4, 2009

cinta, tiada akhirnya...(9)

Ramadan semakin hampir. Kalau dikira-kira tidak sampai seminggu sahaja lagi. Sudah beberapa hari berlalu, terbuang begitu sahaja. Aku menjadi penonton televisyen yang setia sejak hari itu, takut kalau-kalau ada berita yang baru tentangnya. Setiap hari, tugasku membelek dada-dada akhbar tempatan. Lewat malam pula, aku melayari internet untuk mencari berita tentangnya. Tetapi progress kes ini terlalu lambat. Seringkali aku mengeluh melihatkan tiada perkembangan positif di dalam kes ini.

..............................................................

Senja merangkak pergi. Pelanggan pasaraya agak kurang pada waktu ini, lantas aku meminta izin untuk menunaikan solat maghrib di surau. Aku buka almari yang menempatkan beg milikku yang berisi marhana lalu aku terus ke surau. Sempat aku belek telefon pemberiannya terlebih dahulu, namun hampa. Masih tiada berita yang mampu mengusir pergi kebimbanganku saat ini. Usai aku berwudhuk, aku kembali semula ke surau dan mengenakan marhana milikku. Tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi nyaring. Masakan tidak, suasana di dalam surau sunyi sepi, tiba-tiba telefonku berbunyi nyaring. Aku teliti nombor di skrin telefon.

Panggilan antarabangsa!! Seruku di dalam hati. Menggigil aku menekan butang 'answer'.

"Hello..." debaranku tidak kunjung padam.

"Hello, syg. Ni abg ni.." air mataku mula menitis.

Setitis demi setitis dan akhirnya aku menangis teresak-esak di telefon mendengarkan suaranya. Suara itu tidak seperti kebiasaanya. Ada getar disitu. Aku jadi bertambah hiba. Takutkan dia?

"Syg..jangan menangis. Abg tak ape2..." aku menyeka air mata yang masih terus mengalir lesu.

"Abg ok tak ni?" soalan pertama yg aku suarakan padanya.

"Abg ok.. Abg ok.." berulang-ulang kali die cuba menegaskan keadaan dirinya.

"Syg, abg tak tahu bile boleh lepas ni. Syg doakan abg selamat ye.." alangkah sayunya hati mendengarkan kata-katanya itu.

"Abg dah call mak abg?" aku menyoalnya. Aku pasti, bukan hanya aku yang menanti khabar darinya. Ibu bapanya pasti lebih lagi.

"Sudah. Abg br lepas call diorang. Pastu baru abg call syg. Syg jgn risau ye. Abg tak ape2.."
Nada suarnya lebih tenang daripada tadi.

"Emm..abg jaga diri baik2 tau. Syg risau sgt ni..." esak tangisku sudah agak reda dgn pujukannya.

"Iye..syg pon sm.. syg, abg kn cpt ni. xboleh lame. Rmai lg yg tgh queu turn ni.."
aku ingin sekali melihat dirinya saat ini, ya Allah.

"Em..abg hati2 tau."

"Iye..jgn lupe doakan abg. Sampaikan salam abg kat org2 sana ye..bye.."

Tidak lama kemudian, hilang sudah suaranya. Aku termangu-mangu, seakan tidak percaya. Alhamdulillah, syukurlah dia tidak apa-apa.

No comments:

Post a Comment