*our LOVE journey*

Daisypath Next Aniversary Ticker

Wednesday, May 13, 2009

cinta, tiada akhirnya...(10)

Beberapa hari selepas itu, sewaktu aku keluar rehat semasa bekerja, aku dikejutkan oleh panggilan daripada rumah. Adik bongsuku dihujung talian.

"Kak, tadi mak de call. Die cakap mlm ni die nk buat solat hajat kat rumah die. Die ajak datang."

Aku jadi termangu sendiri. Bolehkah aku keluar awal hari ini? Aku menjeling ke arah pejabat pentadbiran yang terletak di sebelah kiriku. Mahu atau tidak, aku ingin sekali menyertai solat sunat hajat yg dibuat oleh keluarganya itu. Aku tahu, pasti ibunya berharap aku dapat datang malam ini. Perlahan-lahan, aku mengorak langkah ke arah pejabat pentadbiran. Perlahan ketukanku di pintu pejabat.


"Kak Liza, sy nk mintak kebenaran balik awal hari ni boleh tak?" pintaku lebih kepada prihatin.

"Kenapa?" tegas sekali suaranya, seolah-olah jawapan sudah ada disitu.

"Mak bf sy buat kenduri solat hajat utk die yg kn tawan ngan pirate kat somalia. Sbb tu sy nk balik awal sikit. Dlm pukul 4 nanti.Tak elok la sy xpegi..lagipun die bukan org lain dgn sy" luah sy lebih kepada berupa menagih simpati agar dpt dilepaskan lebih awal.


"TAK BOLEH! siape yg nk gantikan awak nanti?" laksana hukuman mati mandatori sahaja jawapan itu.

"Tapi kak... tolongla kak.. "rayuku lagi, masih tidak berputus asa.

"Habis tu siapa nk ganti awak kalau awak balik nanti?" sinis sahaja nada suaranya sambil menjeling aku yg tegak berdiri menghadapnya.

Aku terdiam. Lesu. Tiada semangat untuk meneruskan tugas lagi. Jiwa jadi kacau mengenangkannya, lagi bertambah kacau kerana tiada kompromi dari mereka yg aku harapkan utk melepaskan aku sedikit awal daripada waktu kebiasaannya. Air mataku menitis lagi. Alangkah kejamnya manusia ini! Kalaulah dia ditempat aku, bagaimana pula aksinya? Ah, hatiku mula memaki-maki perempuan itu. Geram, marah dan kecewa bercampur, menjadi satu dalam dada. Aku benci mereka yg tidak pernah cuba memahami permasalahanku kala ini. Aku kena berhenti kerja dan cari kerja lain, nekad! Kata putusku disitu. Persetankan mereka yg tidak mahu memahami, yg tidak pernah cuba mengerti aku. Arghh!! aku benar-benar buntu. Air mata yg mengalir seakan meminjamkan aku sedikit kekuatan untuk menghadapi semua ini.

No comments:

Post a Comment