*our LOVE journey*

Daisypath Next Aniversary Ticker

Friday, May 15, 2009

cinta, tiada akhirnya...(11)

Malam itu, aku minta emak menelefon ibunya menyatakan sebab2 ketidakhadiran kami. Syukur, mereka mengerti ketebatasan kami untuk ke rumah mereka. Di dalam diam, aku hanya mampu berdoa. Ketika aku berbual dengan ibunya, sering kali ibunya menyuntik semangat dan keyakinan yang kian hari kian mereput dalam jiwaku ini.


"Tak pe. Sabar. Mat lan selamat. Jangan risau. Kita dkt sini berdoa je la. Lagi pulak, bulan puasa mcm ni.. Insya-Allah, diorang akan selamat. "


Entah dari mana kekuatan itu datang kepada ibunya, aku sungguh kagum. Tatkala mendengarkan nasihat demi nasihat, air mata masih mengalir. Ah, hatiku cukup rapuh sekali. Aku bimbang, bimbang seandainya aku kehilangan dia. Aku tidak dapat membayangkan apa yg bakal terjadi pd diriku andai semua itu terjadi. Ya Allah, dengarkanlah doa2 kami! Selamatkanlah mereka semua.


*****

Pagi itu, aku seperti biasa. Tiada semangat untuk ke tempat kerja. Tiada semangat untuk berbuat apa sekali pun. Aku menaip surat perletakkan jawatan. Aku nekad untuk meletakkan jawatan secepat yang mungkin. Aku tidak betah untuk bekerja dengan mereka yang tidak faham perasaan seorang manusia. Waktu rehat aku habiskan di cyber cafe untuk mencetak surat perletakan jawatan dan melayari internet. Selepas waktu rehat, aku masuk ke pejabat pentadbiran untuk menyerahkan surat perletakkan jawatanku itu. Aku memberi notis selama 3hari sebelum berhenti kerja. Tidak disangka-sangka tindakan aku untuk berhenti kerja menarik perhatian pegawai atasanku yang aku gelar Abg Man. Lewat petang itu, Abg Man datang menemui aku secara sendirian.

"Abg dgr Azri nak berhenti kerja. Kenapa?"

"Masalah peribadi la abg man." Ringkas sahaja jawapanku. Malas memanjangkan isu.

"Masalah ape? Cuba bgtau dgn Abg Man..mane tau kot2 abg boleh tolong ke? Tak payah la nk berhenti keje.."

Aku jadi serba salah. Aku jadi penat dengan orang atasan yang tidak mahu memahami. Lagi penat kerana setiap hari aku terpaksa buat OT tanpa henti. Aku menjeling ke arah Ina yang sedari tadi anak matanya tidak lepas memandang sinis padaku. Ei..bencinya aku melihat anak matanya itu. Tahukah dia, bahawa dia juga merupakan salah satu sebab yang mendesak aku untuk meletakkan jawatan ini? Perlahan-lahan aku menarik nafas, sedalam yang mungkin, sambil mencari kekuatan untuk terus berbicara.


"Sebenarnya, saya sekarang ni tgh tunggu panggilan penting dari oversea."


Aku berjeda. Tidak tahu samada untuk meneruskan perbualan ini ataupun menghentikannya. Meneruskannya beerti, membenarkan air mataku gugur di hadapan orang yg tiada kaitan lansung dalam hidupku ini. Aduh, tolong lah pergi abg man!


"Jadi telefon la yg jd sebab ni?"

Sinis nadanya itu menbuat aku meluat, ingin termuntah di situ juga! Benci!!!

"Boleh kata macam tu la. Lagipun sy tak tau bile telefon sy tu akan berbunyi. At least, kalau sy tgh pegang fon, sy bole trs jwb kan? Lgpon international call ni mahal. Bukan senang nak buat. Abg Man tau kan pasal boyfriend sy kn tawan dgn lanun tu? Sy tgh tggu berita drpd dia. Tggh tggu call dr office die."

Sengaja aku memprovok Abg Man. Sememangnya, aku sudah tiada hati lagi untuk terus bekerja di situ. Tidak perlu bersusah-susah memujukku, keputusanku sudah bulat. Tiada bujur dan lonjongnya lagi! TITIK.


"Kalau Abg man bg awak bawak fon ms kerja. Awk nk berhenti jugak ke?"

Nampaknya lelaki ini benar-benar tidak mahu membenarkan aku berhenti kerja. Pandai benar dia memutar-belitkan ayatku.

"Abg Man, itu bukan soalnya.. Tgk mcm kelmarin, sy mintak nk balik awal sikit sbb nk pergi kenduri solat hajat yg family die buat. Susah payah mak ayah die buat, jemput family sy..tp sy xdpt pergi. Sy bukan mintak cuti sampai sehari. Sy mintak balk awl sikit je. Supermarket ni xkan rugi berjuta2 kalau sy balik awal sejam. Sy btl2 kecik ati...Mcm xde timbang rasa lansung!! Ni sy dgr sorang anak kapal da meninggal. Kita xkan tau ape yg akan jadi ms2 yg mendatang ni kan? Xde org boleh bg jaminan yg die akan selamat!"

Luahku tanpa berselindung lg. Air mataku mula bergenang, tinggal tunggu utk jatuh sahaja lg. Aku pantas menarik nafas dalam-dalam. Aku cuba menghalau perasaan sedih yg bertandang.
Riak wajah abg Man nyata berubah.

"Awak mintak balik dgn siapa?"

Eth mengapa dia tidak mahu berputus asa memujukku untuk terus bekerja disitu.

"Kak liza."

"Kenapa xmintak dgn Abg Man? Abg yg uruskan kebajikan pekerja. Kalau azri mintak dgn abg Man, abg mesti bagi punye."


Aku benci perkataan itu. 'Kalau'. Kalau aku boleh putarkan waktu, aku tidak mahu dia naik kapal itu. Kalau boleh, aku tidak mahu bersedih sperti ini. Kalaulah aku tahu akan jadi begini.. kalaulah dan kalaulah.. sedangkan hakikatnya? Aku benci perkataan ini kerana itu semua angan2 kosong yg tidak akan menjadi nyata!


Penat aku berhujah itu dan ini dengan Abg Man. Tidak dapat tidak, akhirnya, dia terpaksa akur dengan keputusanku utk meletakkan jawatan itu. Aku tersenyum puas! Menang!!


*****


Ramadan telah menjenguk segenap pelusuk bumi Ilahi. Dan Ramadan ini membawa kenangan demi kenangan aku bersamanya. Sabarlah wahai hati, sabarlah. Moga Allah memberikan kemuliaan dan kemudahan untuk mereka di sana. Aku akui, semenjak panggilan pertama yang aku terima darinya, aku disuntik semangat. Ya, semangat untuk tidak berputus asa. Bukankah Dia Maha Mendengar setiap doa hamba-Nya?


Hari pertama berpuasa, emak mengejutkan kami sekeluarga bangun bersahur tepat jam 5.20 pagi. Hening sekali pagi itu. Aku teringat puasa tahun yang sebelumnya. Dia ada disini, di rumahku untuk bersama2 bersahur, berbuka puasa. Aku sungguh merindui dirinya ya Allah! Air mata ku tahan agar tidak gugur. Jangan. Jangan di depan rezeki yang di hadapanku kini!

No comments:

Post a Comment