*our LOVE journey*

Daisypath Next Aniversary Ticker

Friday, June 18, 2010

di pagi yg bening

setelah berhari-hari semenjak berita itu, aku tidak pernah jemu menanti. Benar kata org, penantian itu adalah saatu penyeksaan. Pedih dan sedih. Cuma yg mampu aku lakukan, memanjatkan doa kepada yg di atas sana. DIA lebih mengetahui tentang setiap makhluknya.


Pagi benar hari itu, emak mengejutkan kam bersahur. Lemah lututku. Malas benar. Pantas kata-kata emak menerjah gegendang telinga.

"Doa yg paling mujarab, ketika subuh hari."

Oh, inilah emak. Hanya sekilas pandang, sudah tahu gelora di hatiku. Memang jiwa seorang ibu amat tepat. Sesiapapun pasti tidak dpt menyangkal itu. Malas dan culas sekali aku untuk bangun, meskipun hanya untuk makan. Usai makan, aku ke bilik adik lelakiku. Tiada sesiapa yg mengemas bilik ini setelah dia melanjutkan pelajaran ke Politeknik tempoh hari.

Aku? Sibuk bekerja, bertukar ganti shift. Rumah adalah tempat aku melelapkan mata. Umpama hotel lagaknya. Aku capai telefon bimbit pemberiannya tak lama dahulu. Kami bertukar telefon sebelum dia berpergian mencari rezeki di tengah lautan dahulu. Aduh, semuanya sgt bermakna. Aku letakkan semula diatas meja studi adikku. Aku mengelilingi bilik ini, mencari mana tahu ada bahan bacaan yg menarik hati. Diam. Hening sekali.

Tiba-tiba bunyi telefon bergetar dari atas meja studi. Aku segera menjengah. Nombor yg panjang, tak terhafal oleh aku. Pastinya dia! Tak sampai deringan ketiga, pantas butang answer kutekan.


"Assalamualaikum"


Jauh dihujung talian. Suara yg kurindui separuh mati. Bergenangg air mataku, namun sejujurnya aku gembira. Dia masih bernafas, masih berdenyut nadinya. Moga2 Allah sentiasa melindunginya selalu.


"Wa'alaikummusalam"


Alangkah sayu hati ini. Tahun sudah dia disini, datang ke rumah ini untuk berpuasa, menyambut lebaran di sisi aku dan keluarga. Sayu, sungguh aku sayu.

No comments:

Post a Comment